top of page

למה לאכול ירקות בכל הצבעים


אני אוהבת מאוד של ירקות. משהו בטבעיות שלהם, בצבע ובפשטות, הטעמים, המגוון וכל המחמאות שהם מקבלים מבחינה תזונתית, עושה לי את זה. למדתי לאכול אותם טריים וכמה שפחות מבושלים או מתובלים, שם טמון הקסם החיבור והסיפוק מהירקות.

בקיצור ירקות מקום ראשון ברשמית האוכל שלי ובמילון הסופרפודס שלי, וגם פירות, כלומר חשוב לאכול אותם כי הם מלאי כל טוב מזין ומשמח גוף ונפש. המלצה מצוינת ורווחת היא לאכול מהם בכל יום ממבחר צבעים, כדי לעשות את זה קל – הם מחולקים לחמישה צבעים למרות אין סוף תתי הגוונים.

ירוק – אדום – כתום/צהוב – סגול – לבן

בואו נשים את הפירות בצד, תאכלו מהם אבל לא יותר מדי, כן בגלל הסוכר. אבל מהירקות – אכלו כמה שיותר, טריים או מבושלים (עדיף מוקפצים) בבוקר, בהפסקת עשר וארבע בארוחת צהרים ובערב, בשמחות, כשצריך להביא כיבוד ותמיד כשדחוף פתאום לאכול משהו...

שיהיו טריים, שטופים במים, לא צריך סבון, אפשר אורגני, הכי חשוב – מגוון.


אני אשמח להקדיש לכל צבע את המקום שלו ולצרף מתכונים. כאן אפרט למה כל כך חשוב לאכול מכל הצבעים ולגוון, מסתבר שכמו שהצבעים והגוונים חשובים לנו בעיניים, בנוף ובנשמה ככה בטבע הם אוגרים בתוכם חומרים מזינים. המון חומרים, הרבה מהם כבר נמצא בשימוש במחקר קונבנציונלי לגמרי וקיבלו הכרה והערכה. והרבה מהם עדיין במחקר ועוד יוסיפו לנו הרבה ידע בעתיד, למה הם חשובים לבריאות.

לחומרים האלה קוראים פיטונוטריאנטים או פיטוכימיקלים תרכובות כימיות מזינות שנמצאות בצמח (=פיטו) קבוצות הצבע של הירקות והפירות מעידות על סוגים של פיטוכימיקלים/פיטונוטריאנטים שונים, הם נותנים לצמחים את הצבע, הטעם והיכולת הטבעית להילחם במחלות, לחזק את המערכת החיסונית, את מערכת האנזימים בגוף, לתרום במניעת סרטן, מחלות לב, סוכרת, אנטי אייג'ינג, נוגדי חימצון, דלקת ועוד. כלומר החומרים בצומח שנועדו להגן עליו הם בעצם המתנה שלנו כשאנחנו אוכלים ירקות ופירות.

וגם אגב בצריכה של תה, קטניות, אגוזים או זרעים ואפילו יין אדום.

חלק מהפיטונוטיראנטים מסיסים במים חלקם עשויים להיהרס בבישול ויש פיטוכימקלים מסיסים בשומן, הם נספגים טוב בגוף לאחר בישול (גזר,עגבניה, בצל, ברוקלי, כרוב ועוד אפשר גם טרי גם מבושל)

איך לשלב הרבה יותר ממה שאכלתם עד היום ? – הנה תזכורות

  • סלט עשיר זו ארוחת נהדרת, תפנקו את עצמכם פעם ביום לפחות. (מתוכנים בהמשך)

  • בכל ארוחה אכלו ירקות טריים או מבושלים. (הנה רעיונות מהפוסטים שלי: דלעת וחציל, קייל)

  • חטיף לדרך – עגבניות שרי, גבעולי סלרי, גזר חתוך, מלפפון, פלפלים בצבעים, קולורבי.

  • שתו מיצי ירקות ומעט מיצי פירות.

  • לימון, ליים, בכל סלט ואפילו על אורז או פסטה . אפשר גם תפוז!

  • מרק ירקות ארוחה נהדרת או מנה ראשונה, כיף בחורף, בקיץ מתאים גם מרק נא (לא מבושל).

  • ממרחים - פסטו, ממרח זיתים, ממרח עגבניות מיובשות, ממרח שום.

  • פירות חתוכים להפסקת ארבע, לכיבוד, ולפינוק, תותים, גזר מגורד, תפוזים עם סלרי וסלט פירות מפנק.

כשאתם מוזמנים – זה מה שאתם מביאים בשמחה.

לגבי חלוקת סגולות לפי צבעים ? לדעתי פחות משנה, אני לא בעד הכללות :-) או יותר מדי אינפורמציה שעושה בלאגן. בכל פעם שיתאים, אוסיף עוד ועוד מידע ראוי. בנתיים פשוט תהנו מפלטת הצבעים של הטבע.

פוסטים שבנתיים כתבתי לפי ירקות:

לפת

חציל בערבה, כרוב וסלק בשוק כפר-סבא


חציל בערבה, כרוב וסלק בשוק כפר-סבא







133 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page