top of page

שוּם – על שוּם מה?


האביב הוא הזמן לשום טרי.

באביב מגיע השום, מקומי וארץ־ישראלי, לשווקים כשהוא טרי, ריחני ואיכותי. זה הזמן לקנות צרור ראשי שום ולשמור אותם בקליפתם. לרוצים להימנע מריחו האופייני, מומלץ לייבשו מחוץ לבית.


״לֹא אָמַרְתִּי כִּי אִם לוּ הוֹאִיל הַטַּבָּח שׂוּם

בְּתוֹךְ הַצָּלִי הַנִּפְלָא מְעַט שׁוּם,

כִּי עַתָּה נָדַף רֵיחוֹ מְלֹא כָל־הַיְּקוּם...״

(מתוך אלוף בצלות ואלוף שום / ח״נ ביאליק)

השום הוא קטן־קטן, אבל רב חשיבות! יש בו לא מעט ויטמינים, ומינרלים (לדוגמה: ויטמין c, ויטמין k, סידן, אבץ ועוד). בכל שנה בעונה הזאת, אני יוצאת לשוק וקונה שום שזור לעצמי, וגם כמתנה לקרובים אליי!

ואם לא הייתי ברורה מספיק – אני ממליצה שתלכו לקנות שום טרי, ועכשיו!!.

השום קיים אלפי שנים ויש לו נוכחות בכל התרבויות כמזון־על, כאמצעי מרפא, ואפילו כסגולה נגד עין הרע...

השום מצוין לניקוי רעלים בגוף. ודאי תשמחו לדעת שבצריכה יומיומית טבעית ופשוטה, אפשר לנקות רעלים, ולשמור על בריאות הכבד שלנו, שהוא כידוע, איבר מאוד חשוב!.

השום עשיר באליצין – נוגד חִמצון המגן על הגוף מפני נזק חמצוני. האליצין מגרה את הכבד כדי להפעיל את האנזימים שיכולים לשטוף מהגוף חומרים מזיקים.

חשוב לדעת שחימום השום פוגע באיכותו, משום שהאליצין נהרס בתהליך הבישול.

הטיפ שלי: להוסיף את השום הטרי בסוף תהליך הבישול.

גם מינון מוגזם של שום עלול להזיק – ואני מזכירה את מילת המפתח: איזון.

המינון המומלץ לכבד בריא: להוסיף מדי יום למזון המבושל 2-1 כפיות של שום קצוץ, או כתוש.

ולאמיצים שביניכם: שן שום טרייה אחת בכל בוקר, תעשה את העבודה!

למרות כל הטוב שיש בשום: נוגד חימצון חזק, אנטי סרטני, אנטיביוטי, אנטי וירַלי, אנטי חיידקי, אנטי פטרייתי, אנטי טפילי, מחזק את מערכת חיסון, מוריד את לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי באמצעות הרחבת כלי הדם, מכייח, מגביר הזעה, מחמם, מדלל שומנים בדם, מאזן רמות סוכר בדם, מעכב קרישת דם ועוד ועוד – אי אפשר להימנע מהריח... האליצין המקנה לו את תכונותיו הטובות, ״מעניק״ לו גם את ריחו המצחין...

הפתרון – לעיסת עלה נענע, פטרוזיליה, שני שקדים טבעיים, או הזלפת כמה טיפות לימון.

ייתכנו גם תופעות לוואי פחות רצויות, כתוצאה מאכילת שום טרי – הורדת יתר של לחץ הדם, הגברת הסיכון לדימום, לצרבת, לרפלוקס, ולהזעת יתר.

קחו אחריות, ובאמצעות התנסות אישית תלמדו את השפעתו על חוליים מהם אתם סובלים (למשל מיגרנות). אין סיבה להיכנס ללחץ – אני באמת מאמינה שגם כאן יש אפשרות למצוא את האיזון, להיות קשובים לגופכם, ולהשפעה האישית על כל אחד.

רעיונות נוספים:

לכאב גרון – מערבבים מיץ שום עם מים חמים, מגרגרים ונפטרים מכאב הגרון;

לשיעול – מוסיפים 20 טיפות של מיץ שום לכוס מיץ רימונים.

ולגבי שאר תרופות הסבתא – זה על אחריותכם – רק תזכרו: שום משפיע הכי טוב כשהוא נאכל טרי ולא מבושל – רק אז הוא שומר בצורה מיטבית על יתרונותיו וערכיו התזונתיים.

ככלל, מומלץ לשמור את השום במקום קריר ויבש.

עכשיו זה הזמן לחגוג במתכונים של שום טרי, כמו מרק השום שכתבתי עליו בפוסט קודם. אין זה אומר שאני לא שמה ראש שום שלם בחמין, או מוסיפה שיני שום לרוטב העגבניות. להיפך – גם, וגם, וגם...

אבל תמיד, ובאופן יומיומי, ההמלצה שלי היא להשתמש בשום בצורתו הטרייה והגולמית רק בסיום הבישול, ואז לערבב וליהנות גם מיתרונתיו התזונתיים, וגם מהארומה שלו.

אז תריחו ותסעדו!...

*אין בכל הכתוב כאן משום המלצות לטיפול בבעיות רפואיות שונות. בכל בעיה בריאותית יש להתייעץ עם הרופא המטפל.

Recent Posts

See All
bottom of page